موزه آذربایجان

يکشنبه 30 آذر 1399
15:30
hsi


بسیاری از مردم تصور می کنند وقتی وارد یک موزه باستان شناسی می شوند، تنها سنگ نبشته ها و یا وسایل سنگی بسیار قدیمی را می بینند، اما موزه آذربایجان کاملا با تصورات سایر مردم متفاوت است. درست است که نوعی موزه باستان شناسی است اما وسایل مختلفی اعم از سکه های کهن متعلق به دوران گذشته، چند هزار جلد کتاب، مجسمه های گوناگون و حتی بشقاب های نقره ای متعلق به دوران هخامنشی در آن یافت می شود. شاید بیشتر موزه هایی که تا به حال از آن ها دیدن کرده باشید ساختمانی کوچک داشته و تنها دارای یک یا چندین قسمت مختلف برای انواع آثار تاریخی یا فرهنگی بوده باشند، اما نکته جالب توجه این است که وسعت موزه آذربایجان به ۲۴۰۰ متر مربع می رسد و می توان به راحتی آن را یکی از بزرگ ترین و غنی ترین موزه کشور دانست.

آثاری که در این موزه وجود دارد تنها یک یا دو دسته محدود نمی شود، همانطور که در راهروهای آن قدم بر می داریم، مجسمه های بزرگی را می بینیم که بیانگر زندگی مردم پیشین هستند و حتی در قسمت هایی از آن، جواهرات مختص به دوران دور و دراز گذشته قرار دارد، گردنبند هایی ساخته شده از چوب یا سنگ که با ظرافت و زیبایی تمام و در رنگ های متنوع و بسیار چشم نواز ساخته شده اند. ظروف سفالی یا سنگی مختلف که نقش و نگار های با معنی اصیل ایرانی روی آن ها ترسیم شده است نیز در بخش دیگری از این موزه قرار گرفته اند. این آثار مختلف، مهارت و طبع لطیف و هنرمندانه ایرانیان را از همان سال های خیلی دور، به خوبی نشان می دهد. هر سال بسیاری از پژوهشگران و تاریخ شناسان ایرانی یا خارجی، برای بازدید از این موزه، به تبریز سفر می کنند و با دیدن آن همه زیبایی، حیرت زده می شوند.

تاریخچه

تاریخچه

ایده اولیه برای شکل گیری و تاسیس این مکان فوق العاده، به حدود ۹۰ سال قبل بر می گردد حال اینکه موزه آذربایجان به صورت رسمی در سال ۱۳۴۱ شمسی ساخته و تاسیس شد. داستان شکل گیری این موزه از این قرار است که در سال های ۱۳۰۶ و ۱۳۰۷ نمایشگاهی مخصوص سکه های قدیمی و کهن در تبریز برگزار ‌شد. در این نمایشگاه حدود ۱۰۰ سکه نقره و طلا به نمایش گذاشته شد و بعد از آن بود که اولین ایده ها برای ساختن موزه ای جهت نگهداری از آن سکه های عتیقه، به وجود آمد. اگرچه مدت زمان زیادی طول کشید تا این ایده عملی شود و بعد از آن نمایشگاه سکه، چندین نمایشگاه دیگر نیز برپا شدند اما وجود یک موزه ثابت برای بازدید همه مردم بسیار ضروری بود، چرا که این نمایشگاه ها تنها در زمان های مشخصی از سال برگزار می شدند و بسیاری از علاقه مندان تاریخ و باستان، از بازدید آن ها محروم می شدند، لذا مسئولین تلاش می کردند تا مکانی همیشگی برا نگهداری و به نمایش گذاشتن آثار تاریخی و فرهنگی در تبریز بسازند.


https://mrbilit.com/mag/the-azerbaijan-museum/


[ بازدید : 67 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بازارچه محلی است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]