بازارچه‌های محلی، مسکنی موقت بر دردهای بازار است

سه شنبه 28 بهمن 1399
15:43
hsi


وی اظهار کرد: دفاع از این موضوع که در جهت کاهش حاشیه های بازار یا حذف واسطه مطرح شده است اگرچه شاید در کوتاه مدت، در مناطقی خاص و برای موارد خاصی به منظور کمک مقطعی به برخی از واحدهای تولیدی یا فعالان بخش اقتصادی که کوچک هستند و حمایت ندارند به نظر درست بیاید اما واقعیت این است که در فرآیند توسعه ما نیازمند ایجاد واحدهای فروشگاهی دارای شناسنامه، تولید کننده دارای برند و نام تجاری با محصولات استاندارد و بسته بندی شده داریم که در فرآیند توسعه باید به صورت اجتناب ناپذیر مورد توجه قرار گیرد.

این استاد اقتصاد با تاکید بر اینکه مواردی همچون ایجاد بازارچه های محلی، بیشتر مواردی کوتاه مدت و مقطعی هستند، بیان کرد: اگرچه ایجاد فروشگاه های مقطعی برای معرفی کالاها و تبلیغ برای برخی از تولید کنندگان و شناساندن آن ها به مردم خوب است، اما در فرآیند توسعه نیازمند یک سازمان مناسب بازار رسانی، ایجاد و تشکیل یک بازار متشکل و دارای شناسنامه هستیم که الزاما این بازار، بازاری فیزیکی هم نیست بلکه می تواند مجازی هم باشد.

وی عنوان کرد: ایجاد بازارچه های محلی برای مقطع خاصی از زمان شاید زیاد مسئله ای نباشد، اما نمی تواند در بلند مدت استمرار یابد، مگر اینکه ما بازارچه های دایمی ایجاد کنیم و فعالان بازار الزاما تولید کنندگان نیستند.

این اقتصاددان ادامه داد: اگرچه امروز حاشیه های بازار بالاست و قیمتی که مصرف کننده پرداخت می کند و با قیمتی که تولید کننده دریافت می کند اختلاف فاحشی دارد و گاها چند برابر است اما این راه چاره نیست، بلکه ما باید بتوانیم خوشه های تولیدی ایجاد کنیم و نمایندگی فعال در بازار داشته باشیم.

وی ذکر کرد: نباید عرضه مستقیم در بازار صورت گیرد، چون همه محصولات بلافاصله قابل مصرف نبوده و مستلزم فرآوری است و همچنین در یک محدوده جغرافیایی هم قابل عرضه نمی باشد.

قادرزاده با تاکید بر اینکه ما در شرایط کنونی نیازمند توسعه بازار هستیم افزود: امروز در تمام دنیا محصول به صورت فیزیکی در بازار بورس عرضه نمی شود بلکه مشخصات کالا عرضه می شود، لذا، اساسا در بلند مدت بازارهای فیزیکی و عرضه مستقیم کالا به نوعی تعدیل خواهد شد و درصد کمی از مردم برای خرید کالا مراجعه می کنند و بیشتر به سمت بازارهای بورس و یا بازارهایی که حالت نمایشگاهی دارد حرکت خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: لذا امروز راه حل این نیست که مکانی را در یک مقطع زمانی خاص یا به صورت فصلی برای فروش محصولات کسانی که نمی توانند محصولات خود را به خوبی در بازار عرضه کنند اختصاص دهیم، این امر برای مدت کوتاهی شاید خوب باشد.

این استاددانشگاه یادآور شد: ضمن تحسین حمایت از تولیدکنندگان برای عرضه استمرار کالا، تولید کننده باید بر اساس شناخت بازار تولید کند و لذا باید فعالان بازار به صورت تخصصی کار کنند، شرکت های بازاریابی مناسب به وجود آید و کالاهای ما در مغازه های مشخص و با برندهای مشخص به بازار عرضه شود.

به گزارش ایسنا، بازار های محلی نهادهایی سنتی هستند که در گذر زمان متحول شده و شکل کنونی خود را یافته‌اند و از قدیم الایام دارای نقشی عمده و اساسی در افزایش رضایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان محصولات کشاورزی بوده و هستند. لذا بررسی عوامل موثر بر شکل‌گیری و موفقیت این بازارهای دوره ای و محلی و ارائه راهکارهایی برای توسعه متناسب آن با شرایط تولیدی در استان کردستان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. 

ساماندهی مشاغل و دست‌فروشی‌ها کار مستمری است و به صورت مقطعی و نقطه‌ی انجام نمی‌شود اما برای هر محله زیرساختی باید در نظر گرفته شود تا مردم ملزومات و نیازهای خود را در همان محل بتوانند تأمین کنند . 

ضروری است نظارت ویژه‌ای بر کالاها و بازارچه‌های محلی و دست‌فروشان انجام شود، همچنین فرصت برای فروش کالاهای ایرانی نیز فراهم شود. 


[ بازدید : 25 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بازارچه محلی است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]