چهارشنبه 15 ارديبهشت 1400
9:41
hsi

ز آنجاییکه شهر تاریخی اصفهان در گذشته به عنوان پایتخت ایران شناخته می شد، در طول تاریخ به ویژه بعد از ظهور اسلام بناها و بازارهای باشکوهی در آن احداث گردیده است.

بازار قیصریه از مهم ترین بازارهای اصفهان است. سردر قیصریه و بازار آن در ضلع شمالی میدان نقش جهان اصفهان واقع شده اند. تاریخ احداث بازار قیصریه به سال 1029 هجری قمری باز می گردد.

در ادامه همراه با سفرمی سری به بازار معروف قیصریه اصفهان می زنیم.

بازار قیصریه اصفهان

بازار قیصریه اصفهان از بزرگ ترین و مشهور ترین بازارهای ایران است و یکی از مراکز صنایع دستی محسوب می گردد.

بازار قیصریه اصفهان

بازار قیصریه میدان امام اصفهان را به میدان عتیق (کهنه) و اصفهان عصر سلجوقی مرتبط می سازد. بازار قیصریه که بازار سلطانی یا شاهی نیز نامیده می شود، در دوران صفویه بزرگترین مرکز تجارت و از باشکوه ترین بازارهای ایران به شمار می رفت. در گذشته انواع پارچه های نفیس و اجناس مختلف در بازار قیصریه به فروش می رسید.

بازار قیصریه اصفهان

اهمیت بازار در گذشته

واژه ی بازار در ابتدا به صورت wazar و بعدها تبدیل به Bazar شده است. بازار از زبان فارسی به ترکی، از ترکی به ایتالیایی و پس از آن به زبان های دیگری مثل انگلیسی راه یافت.

در گذشته بازار نه تنها حائز اهمیت ترین راه ارتباطی میان مردم بود، بلکه کالاها و سرمایه ها در آن رد و بدل و اخبار و آگهی ها نیز از طریق آن به اطلاع مردم می رسید. معمولا برای خبر رسانی عده ای جارچی یا منادی خبر در بازار اصلی شهر جار می زدند. بازارها پس از مساجد که هسته ی اولیه یک محله را تشکیل می دادند، از اهمیت فراوانی برخوردار بودند. شهرهای بزرگ هر محله دارای چند بازارچه بودند و یک بازار بزرگ و اصلی نیز برای رفع نیازهای مردم برپا بود.

از گذشته های دور در ایران دو نوع بازار برپا بوده است. یکی بازارهای ادواری که فاقد عناصر معماری هستند و به صورت هفتگی یا ماهانه برقرار می شدند؛ و دیگری بازارهای دائمی بودند که مهم ترین بخش های بافت شهری را تشکیل می دادند.


[ بازدید : 30 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بازارچه محلی است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]