دروازه و بازار حسن آباد اصفهان؛ گشت‌وگذاری کوتاه

چهارشنبه 15 ارديبهشت 1400
9:43
hsi

در قدیم، شهرنشینان در واحدهایی کوچک به‌نام محله زندگی می‌کردند. هر محله، محدوده‌ای بسته بود و بازارچه، حمام، مسجد و حتی قبرستان مستقل داشت. در آن زمان به‌سبب نبود امنیت و هجوم گاه‌به‌گاه راهزنان و اشرار از بیرون شهر، با حصاری از محله محافظت می‌شد که به آن دروازه می‌گفتند. این دروازه‌ها در ابتدای راه قرار داشتند و در واقع مسیر ورود به شهرها محسوب می‌شدند و نگهبانانی از آن مراقبت می‌کردند. اصفهان نیز که شهری کهن است، از داشتن این دروازه‌های ورودی بی‌نصیب نیست. یکی از این دروازه‌ها که پس از آن بازار است، دروازه و بازار حسن آباد نام دارد که در این مقاله از نابرو درباره‌اش که یکی از جاذبه های اصفهان است، توضیح می‌دهیم.


دروازه و بازار حسن آباد اصفهان


دروازه و بازار حسن آباد در کجای اصفهان قرار گرفته‌ است؟

این دروازه از دروازه‌های ورودی بسیار طولانی ‌شهر اصفهان است و از قدیمی‌ترین بخش‌های محور فرهنگی و تاریخی بازار اصفهان به شمار می‌رود و چندین راه ورودی دارد.


دروازه و بازار حسن آباد اصفهان


 مقاله‌های مرتبط:

بازار مبل یافت‌ آباد تهران؛ از این بازار دست خالی…

دروازه ملل شیراز؛ دروازه‌ای به‌سوی تمدن چند هزار ساله

یکی از راه‌های ورودی جایی است که از بازارچه چهارسو مقصود آغاز می‌شود و سپس به بازارچه حسن آباد می‌رسد و نهایتا در دروازه و بازار حسن آباد خاتمه می‌یابد. البته مسیر ادامه پیدا می‌کند و به چهارسوق نقاشی و مکینه خواجو می‌رسد و از طریق چهارباغ بالا به پل خواجو متصل می‌شود و نهایتا به تخت فولاد ختم می‌شود که از قدیمی‌ترین قبرستان‌های شهر است.


جاذبه های دروازه و بازار حسن آباد اصفهان


ورودی دیگر در خیابان فرشادی است. وقتی از خیابان استانداری وارد خیابان فرشادی شوید و تا نیمه‌های این خیابان پیش بیایید و نگاهتان به سمت چپ خیابان باشد، چشمانتان به دروازه‌ای بلند می‌افتد که گنبد طاق و چشمه‌ای آن بسیار زیباست و رویش با خطی خوش نوشته‌اند: «دروازه و بازار حسن آباد»


این دروازه و بازار، در سال ۱۳۸۴ مرمت و بازسازی شد. این بازار زیبا تا ضلع جنوبی میدان امام خمینی (میدان نقش جهان) و پشت مسجد امام ادامه دارد.


دروازه و بازار حسن آباد اصفهان


پیشینه دروازه و بازار حسن آباد

می‌گویند نام محله حسن آباد و دروازه حسن آباد از نام اوزون حسن گرفته شده ‌است. وی پادشاه مقتدر آق‌قویونلو در قرن نهم بود. او پدربزرگ شاه اسماعیل اول صفوی بود و احیای اصفهان، از جمله این ناحیه، نیز در دوران صفویان انجام گرفت.



[ بازدید : 423 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بازارچه محلی است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]