بازارهای کرمان کجاست و چه دارند؟

دوشنبه 10 خرداد 1400
17:00
hsi

بازارهای کرمان

بازار کرمان
بازار کرمان

معروف‌ترین بازارهای کرمان، سنتی‌اند. در گذشته بازارهای کرمان به‌خاطر آن‌که در مسیر کاروان‌های راه ابریشم بودند، موقعیت فوق‌العاده‌‎ای داشتند، تا حدی‌که یک‌سری از معروف‌ترین تاجرهای ایرانی که در تجارت قاره‌ی هند برو و بیا داشتند، متعلق به «بازار قدیمی کرمان» بودند. این تاجرها تاثیر بسیاری بر رشد اقتصادی و فرهنگی کرمان گذاشتند.

بازار کرمان
بازار کرمان

بازار گنجعلی‌خان

بازار گنجعلی‌خان| سردر بازار گنجعلی‌خان که در دوره‌های تاریخی متفاوت بازسازی شده است
بازار گنجعلی‌خان| سردر بازار گنجعلی‌خان که در دوره‌های تاریخی متفاوت بازسازی شده است

بازار قدیمی کرمان از «میدان ارگ» شروع شده و تا میدان «مشتاقیه» ادامه دارد. این بازار از طولانی‌ترین بازار‌های ایران و از تاریخی‌ترین بناهای کرمان است. این بازار به بازار «گنجعلی‌خان» هم معروف است. بیش‌تر آثار تاریخی کرمان در این مکان قرار دارند. نگاره‌ها و گچبری‌های زیبای روی سقف‌ها مربوط به ۳۵۰ تا ۴۰۰ سال پیش است. از قدیم تا به امروز این بازار محل تجارت پارچه، صنایع دستی و ظروف مسی بوده و از آن‌جایی که این بازار سر راه «جاده‌ی ابریشم» بوده، این کالاها به کشورهای «هند» و «چین» هم صادر می‌شدند و از آن‌جا پارچه و ادویه وارد می‌کردند.حیاط۳

 



سبک معماری بازار قدیم

معماری باشکوه این بازار، چند سبک متفاوت دارد؛ هر قسمت از بازار در زمان یکی از حکمران‌های شهر ساخته شده. در هر بخش از بازار گنجعلی‌خان، حمام و مسجد وجود دارد. مسجد «چهل‌ستون»، گنجعلی‌خان، «وکیل» و… هرکدام نام‌شان با بازاری که در آن قرار دارند یکی‌ست. بازار کرمان از شرق و غرب توسط ۲ بازار «قلعه» و «قلعه محمود»که در راستای یکدیگرند، قطع شده‌اند. بازار بزرگ کرمان، بخش‌های متفاوتی دارد که هر کدام حال و هوای خاص خود را دارند؛ بازار گنجعلی‌خان، «اختیاری»، «آهنگری»، «مسگری»، «قیصریه‌ی زرگری»، «عطاران»، «کلاه مال‌ها»، «کفاش‌ها»، بازار «عزیز»، «قدمگاه» و بازار قلعه محمود.

قدیمی‌ترین بخش بازار، بازار اختیاری یا «شاهی» است. بازار اختیاری در انتهای بازار گنجعلی‌خان قرار گرفته و چهارمین بخش بازار کرمان است. بازار تنگ و باریکی که مدرسه‌ی «علمیه‌ی شفیعیه»، سرای «سردار»، بازارچه و سرای «گلشن» در آن قرار دارد.

زیره‌ی کرمان و مس سرچشمه در بازار قدیم

بازار کرمان| مهم‌ترین پخش‌کننده‌ی ادویه‌ی در جنوب شرق ایران
بازار کرمان| مهم‌ترین پخش‌کننده‌ی ادویه‌ی در جنوب شرق ایران

بازار کرمان مهم‌ترین پخش‌کننده‌ی ادویه‌ی در جنوب شرق ایران است. انواع ادویه از «زیره»‌ی کرمان تا «کاری» هندوستان در بازار گنجعلی‌خان پیدا می‌شود. از قدیم به‌دلیل وجود معدن مس «سرچشمه»، راسته‌ی مسگرهای بازار کرمان مشهور بوده است. در بازار سنتی گنجعلی‌خان سوغات و شیرینی‌های خاص کرمان هم یافت می‌شود.


[ بازدید : 15 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بازارچه محلی است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]