بازار بزرگ اصفهان

يکشنبه 30 خرداد 1400
14:54
hsi

بازار بزرگ اصفهان

بازار بزرگ اصفهان که زمان ساخت آن به دوران صفویه بازمی گردد یکی از جاذبه های فرهنگی اصفهان است که شما میتوانید علاوه بر بازدید از قسمت های مختلف، از محصولاتی که در این بازار سنتی به فروش می رسد نیز استفاده کنید. برای ورود به این بازار نیازی به پرداخت ورودی نیست و بازدید از آن برای عموم مردم آزاد است. برای دسترسی به این بازار قدیمی که یکی از معروف ترین بازارهای تاریخی ایران است شما باید به میدان امام علی، جنب مسجد جامع شهر اصفهان بروید. در ادامه این مطلب از اصفهان ویزیت به بررسی برخی از ویژگی های این بازار زیبا می پردازیم.

بازار بزرگ اصفهان کجاست؟

بازار بزرگ اصفهان در نزدیکی مسجد جامع این شهر قرار دارد و از زمان های قدیم به عنوان یکی از بازارهای بزرگ دنیای اسلام قدیم به شمار می رفته است. در دوران صفویه در قسمتهای مختلف بازارهای زیادی ساخته شده و از آنجایی که در آن بازه زمانی پایتخت حکومت صفویه اصفهان بود، بناهای مهم زیادی از آن دوران در این شهر به جا مانده است که یکی از آنها همین بازار بزرگ اصفهان می باشد. یکی از نکات بسیار جالب در مورد این بازار ، سابقه بسیار بالای مغازه هایش است، به این صورت که بعضا مغازه هایی دیده می شود که 400 سال است که نسل پشت نسل این مغازه را می گردانند و تنها یک سری اجناس خاص در آن به فروش می رود. اجناسی که از قدیم در این بازار به فروش می رسیده اند محصولاتی مانند پارچه، ریسمان، انواع میوه‌جات خشک، انواع ترشی، ادویه های مختلف، ظروف عتیقه، انواع فرش، جواهر آلات، ظروف دست ساز برنزی و مسی بوده‌اند که علاوه بر آن عشایری که از این منطقه عبور میکردند محصولات خود را در این بازار به فروش می رساندند. اما این مجموعه بزرگ هنوز هم فعالیت خود را به صورت جدی ادامه می دهد و به همین دلیل است که امروزه شاهد فروش اجناس جدیدتری مانند شلوار، مانتو، کیف، کفش، پارچه های مختلف و... هستیم. تمامی موراد گفته شده باعث شده اند که این بازار علاوه بر اینکه محل مناسبی برای پیدا کردن برخی محصولات باشد، یک مکان دیدنی مفرح و شاد است که در آن می توانید به فرهنگ سنتی اصفهان و مردم شیرین زبان این شهر نزدیکتر شوید.

بازار بزرگ اصفهان کجاست؟

معماری بازار بزرگ اصفهان

معماری بازار بزرگ اصفهان به گونه ای بوده است که تا به امروز توانسته مورد استفاده قرار بگیرد و آسیب جدی ندیده باشد و این در نوع خود بین کشورهای اطراف ایران و به طور کلی خاورمیانه بسیار جالب توجه است. فضای این مکان با آجر چینی های منظم و خلاقانه آن زمان پوشیده شده است و در قسمتهای خاصی شاهد به کار رفتن کاشی کاری های زیبای آن زمان هستیم. این بازار از کنار مسجد جامع عبور میکند و در آخر به بازار عریان میرسد که آن هم بازارهای قدیمی متعلق به همان دوره به شمار می رود. از آنجایی که بازار بزرگ اصفهان در کنار مسجد جامع و گنبد نظام الملک قرار دارد، در گذشته به آن بازار نظام الملکی یا نظامیه نیز می گفته‌اند. 

این بازار که از سر در قیصریه آغاز می شود و تا سر در مسجد اصفهان ادامه پیدا می کند، آثار تاریخی زیادی را درون خود جای داده است، به این صورت که با رفتن به این بازار قدیمی می توانید کاروان سراهایی از دوران صفویه و قاجاریه مانند تیمچه ملک و گلشن و... را ببینید و علاوه بر آن ، آثار تاریخی زیادی مانند حمام هایی از دوران صفویه، مدرسه نیماورد، مدرسه صدر، مسجد جارچی باشی و مدرسه ملا عبدالله به عنوان  آثار تاریخی و دیدنی، در این قسمت از اصفهان قرار دارند. این بازار هر سال بازدید کنندگان زیادی را به خود جلب می کند که یا به قصد خرید و یا به قصد بازدید به این مکان می آیند و بی شک از فضای آن لذت بسیاری می برند.


[ بازدید : 104 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بازارچه محلی است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]