بازار چیت سازها اصفهان

يکشنبه 30 خرداد 1400
14:54
hsi

بازار چیت سازها اصفهان یکی از بخش های بازار بزرگ و تاریخی قیصریه در این شهر است که تقریبا در قسمت انتهایی آن و قبل از دارالشفا قرار گرفته است. متاسفانه به دلیل بی اهمیتی، این بازار قدیمی امروزه تخریب شده چیزی جز یک بازار مخروبه نیست، اما به هر حال در صورتی که خواستید به این بازار بروید، باید ابتدا وارد بازار قیصریه شوید و سپس به سمت چپ راسته بازار بروید. سرای اول که به آن برخورد میکنید سرای ملک التجار است و بعد آن به کاروانسرایی قدیمی و مخروبه میرسید که بازار "چیت سازها" یا "چیت گری ها" ها نام دارد. در ادامه اطلاعاتی را در مورد بازار چیت سازها اصفهان با شما در میان میگذاریم و به شما توضیح می دهیم که چیت سازی چیست. پس با ما همراه باشید.

بازار چیت سازها در اصفهان

بازار چیت سازها در اصفهان همانطور که گفتیم متاسفانه امروزه جاذبه خاصی برای دیدن ندارد  اما از آنجایی که برای رسیدن به این قسمت از بازار قیصریه اصفهان باید مسیر تاریخی با فضایی دلنشین و جالبی را طی کنید، حتما به این بازار برخورد خواهید کرد. در زمان های قدیم این بازار به محلی برای تولید و فروش پارچه های با کیفیت با طرح های زیبای اثر دست استادان چیت گری در اصفهان بوده است و از آنجایی که در زمان صفویه ، اصفهان شهر بسیار پر رونقی بوده، افراد زیادی از قسمت های داخل ایران و کشورهای دیگر به این بازار آمده و خرید های خود را از آنجا انجام می داده اند. اما وقتی این روزها به سمت بازار چیت سازها در اصفهان می روید، متاسفانه شاهد این خواهید بود که بیشتر از 60 درصد ساختار خشت و گلی بازار خراب شده و تبدیل به محلی برای نگهداری ضایعات و ریختن زباله شده است. در ادامه بیشتر در مورد چیت سازی یا چیت گری توضیح می دهیم تا بیشتر با این هنر اصیل آشنا شوید.

چیت سازی یا چیت گری چیست؟

چیت سازی یا چیت گری  که ممکن است به آن قلمکاری نیز بگویند، هنر رنگ آمیزی و طراحی روی پارچه با استفاده از مهر های مخصوص قلم مو و... است، به همین دلیل است که می توان گفت صنعت نساجی امروزی در ایران، به چیت سازی در زمان های قدیم باز می گردد. در زمانهای قدیم معمولا پارچه هایی که روی آنها چیت سازی و قلمکاری انجام می شد از جنس کتان، کرباس و... بودند و بوسیله مهر های چوبی که آن ها را از قبل با دقت می تراشیدند، نقش های مورد نظر را در قسمت های مختلف پارچه های مختلف حک می کردند. یکی از معروف ترین محصولات چیت گری، سفره های سنتی است که شما نمونه های آن را می توانید در بازار های قدیمی اصفهان مانند بازار قیصریه و بازارچه های اطراف میدان امام پیدا کنید.

قبل از استفاده از مهر برای چیت سازی، هنرمندان و افراد فعال در این عرصه با استفاده از قلم مو روی متقال که نوعی پارچه پنبه‌ای بوده نقش و نگارهای مورد نظر خودشان را پیاده سازی می کردند. البته گفتنی است که کار کردن به این روش بسیار زمان بر و سخت بود، به همین دلیل با استفاده از قالب های کنده کاری شده روز به روز بیشتر دیده شد. در اسناد تاریخی آمده است که شکل گیری بازار چیت سازی در اصفهان برای این بود که تولید کنندگان پارچه در این شهر قصد داشتند با پارچه های چینی که در آن زمان به ایران وارد میشد مقابله کنند و همین باعث شد که توجه تاجران آن زمان به این پارچه های مرغوب با نقش های زیبا بیشتر جلب شود و بتوانند که بازار پارچه را از چینی ها پس بگیرند.


[ بازدید : 19 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بازارچه محلی است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]