4 دلیل ریزش بازار سرمایه

دوشنبه 7 تير 1400
10:06
hsi

4 دلیل ریزش بازار سرمایه

دستکاری در تعریف شاخص که مدت‌ها قبل انجام شد و بسیاری از تحلیلگران و بازیگران بازار در آن زمان خواستار اصلاحش شدند، امروز به یاری مدیران و مسوولان بورس آمده است.

البته این اولین‌بار نیست که تغییر تعاریف به یاری مسوولان می‌آیند، تغییر تعریف کالاهای اساسی در تعریف تورم، یا تغییر تعریف اشتغال برای کاهش درصد بیکاری یا حتی تغییر سن شاغل و... جملگی تغییراتی است که در سال‌های اخیر با آمارهای اقتصادی کشور ما عجین‌ شده است.

 

این‌بار هم تعریف شاخص سبب شده که حتی در این چنین ریزشی که جملگی سهامداران و فعالان بازار سرمایه را بیشتر از 30،40 یا حتی 50درصد و بالاتر متضرر کرده، شاخص در طی هفته گذشته تنها افتی برابر با 3/7 درصد یا سه‌هزارو87 واحد را نشان دهد.

 

اما جالب اینجاست که قیمت سهام شرکت‌های تشکیل‌دهنده این بازار روزانه بیشتر از این درصد، یعنی چهاردرصد نزول می‌کند که این چهاردرصد هم به مدد دامنه نوسان است. حتی در آمار هفتگی اعلامی بورس هم به جز صنعت استخراج ذغال‌سنگ (که تنها دو شرکت کطبس و کشرق (فرابورس) را در مجموع‌اش دارد) شاخص صنعت کلیه صنایع منفی بودند.

 

در بین سهامداران بورسی باید به کسی که در 10روز گذشته نزولی تنها چهاردرصدی، معادل ریزش شاخص، داشته، نشان دکترای افتخاری در مدیریت سبدگردانی داد. از سوی دیگر مسوولان که این روزها بسیار کم‌حرف شده‌اند، اذعان می‌کنند «نوسان ذات بازار سرمایه است.» اما آیا از بین‌رفتن بیش از 50درصد ارزش دارایی‌ها در لغت «نوسان» می‌گنجد؟ آنچه در ذهن با شنیدن این لغت متبادر می‌شود، عموما تغییری 10تا 15درصدی است نه آنچه هم‌اکنون در پرتفوی سهامداران رخ می‌دهد. حتی در لغتنامه دهخدا هم نوسان به معنای «بالا» و «پایین»شدن است پس بازاری که تمام سهامش در حال پایین‌رفتن است در این لغت نمی‌گنجد.


در روزهای اخیر، دیگر دیدن رنگ سبز برای سهامداران به آرزو بدل شده است. اعداد جملگی قرمز هستند و قیمت‌ها در سراشیبی سقوط قرار دارند. برخی نمادها هم بسته می‌شوند تا حتی همین اندک ریزش «نامحسوس» شاخص چندان رخ‌نمایی نکند. اما آیا این بستن نماد به معنای قفل‌کردن بخش بزرگی از دارایی‌های سهامداران نیست؟ و آیا تدبیری برای روز بازگشایی این سهام اندیشیده شده است؟ چه فرقی برای سهامدار می‌کند که قیمت سهمش روزی چهاردرصد افت کند یا در یک روز، راه نرفته‌اش را بپیماید؟


 مسوولان همچنان در سکوت خبری به‌سر می‌برند  هرچند نقدینگی لازم برای جمع‌کردن این بازار رقم بالایی نیست اما گویی «کلیدی» که برای بازکردن صندوق حمایت از بازار سرمایه ساخته‌اند، گم ‌شده است و کسی هم درصدد یافتنش نیست.


[ بازدید : 19 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بازارچه محلی است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]